Prou precarietat laboral. Per un habitatge digne i accessible!

Ahir més de vint-mil persones vam sortir en manifestació des de les Rambles de Barcelona per a mostrar el nostre rebuig a un model de turisme massiu que està arrasant amb tot, alhora que accelera l'enfonsament de les nostres condicions de vida. Milions de persones ens quedem sense accés a un habitatge digne i amb un mercat laboral extremadament precaritzat.

A Barcelona el lloguer mitjà dels contractes signats és de gairebé 1.200€! Una autèntica barbaritat. Aquesta tendència segueix a l’alça d’una manera flagrant. Independitzar-se és un impossible pel jovent. Mentrestant, a la ciutat gairebé 25 famílies són desnonades cada setmana. L‘absència d’habitatge públic i de mesures contundents contra els grans especuladors enriqueix una minoria a costa d’un dret bàsic com és l’habitatge, a més a més gentrificant i destruint els nostres barris.

Això va de la mà d’una precarietat creixent en el sector turístic, on treballen mig milió de persones a Catalunya (+4% de la població activa des del 2008, superant el 14%). La meitat dels treballadors i treballadores del sector cobra menys de 1.000€ bruts al mes. Les dones (un 40% de les plantilles) ho fan un 25% menys que els homes i les persones migrades 5.000€ menys a l’any.

Aquesta situació insuportable, que comporta a més un impacte mediambiental sagnant, és comuna a nombroses ciutats. Recentment desenes de milers de persones han omplert els carrers de Palma de Mallorca, Màlaga o Les Palmes de Gran Canària. Ahir vam fer-ho a Barcelona.

Aquesta xacra enquistada, i empitjorada durant la gestió governamental del PSOE i els seus aliats “progressistes”, demostra l'absoluta covardia d'aquesta esquerra, postrada davant la banca, l'IBEX 35 i els fons especulatius. Aquest govern, que només parla paraules buides i demagògia, és completament incapaç de prendre mesures efectives i radicals per a acabar amb aquesta catàstrofe.

Convertir la lluita per un sostre digne i contra la precarietat en un gran conflicte social

L'extraordinària activitat de nombrosos sindicats i organitzacions compromeses amb el dret de l’habitatge, demostren que aquest problema tan extenuant per a milions de treballadors i treballadores cal enfrontar-lo d'una manera política, a través de la lluita als carrers.

Per això, creiem que cal continuar amb l'exemple d’aquestes manifestacions, i continuar impulsant mobilitzacions multitudinàries i vagues que involucrin tota l'esquerra militant, a tots els moviments socials i al sindicalisme combatiu de manera unitària i amb una extensió estatal.

Aquesta lluita no va destinada a lluitar per meres modificacions legals mentre els grans capitalistes tenen el control de la judicatura, la policia, els fons immobiliaris i el lobby del turisme.

Ja hem vist el fracàs de la Llei d'Habitatge del PSOE i UP. Per a frenar el cost astronòmic dels lloguers i d'aquest mode garantir l'accés a un habitatge digne, cal obligar el govern central, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, i això passa per atacar la propietat privada dels banquers, els fons voltor i els grans especuladors, així com de les cadenes hoteleres o de creuers.

Per això, defensem:

• Expropiació forçosa dels habitatges buits en mans de les grans tenidors, bancs i fons voltors.
  • Creació d'un parc d'habitatge públic amb lloguers socials no superiors al 20% del SMI.
  • Anul·lació per llei de tots els desnonaments.
  • Prohibició immediata dels habitatges d'ús turístic.
  • Expropiació sense indemnització de les multinacionals del lobby turístic. Planificació turística amb la participació democràtica de la població, en condicions laborals dignes i amb criteris mediambientals sostenibles.

Hem de convertir la lluita per un sostre digne i contra la massificació turística i la precarietat en un conflicte social d'envergadura i ascendent, que generi un suport irresistible, i que involucri el conjunt de la classe obrera i el jovent. Això és el que volem tirar endavant des d'Esquerra Revolucionària i el Sindicat d'Estudiants. Uneix-te!