Perquè diem que el govern està degradant la FP?

NO A LA NOVA REFORMA DE LA FP

NO ALS RETALLS A L’EDUCACIÓ PÚBLICA

El govern ha donat a conèixer els seus plans per a la pròxima reforma de la Formació Professional (FP) que pretén aprovar abans de finals d’any. Segons ha anunciat, la mesura “estrella” serà la possibilitat per als treballadors d’entre 21 i 55 anys d’obtenir el títol de FP després d’acreditar tres anys d’experiència laboral i superar una prova pràctica avaluada per “un grup d’experts”. Semblaria una mesura pensada per afavorir els treballadors, en canvi, realment significarà un greu atac a la Formació Professional.

Per començar, la reforma plantejada pel govern el que provocarà és que molts joves deixen de cursar la Formació Professional. Al cap i a la fi, si amb tres anys de feina, et donen el títol, per què no incorporar-se quan abans millor al mercat laboral i deixar els estudis? Tots els anys falten places públiques de FP. D’aquesta manera, en desincentivar la matriculació, el govern s’estalviarà construir les places públiques necessàries, aprofundint en el negoci que ja tenen les acadèmies privades. I de passada, més joves deixaran d’estudiar per ser explotats a plaer en el mercat laboral sense cap formació.

Nosaltres no menyspreem l’experiència laboral d’un treballador. Però a la FP també s’imparteixen coneixements teòrics molt importants. Amb aquesta mesura, lluny de millorar les condicions de vida dels treballadors sense qualificació, es deteriorarà la d’aquells que tinguin un títol de FP. Efectivament, s’anirà cap a dos títols de Formació Professional, un el concedit a la FP de primera, a les costoses acadèmies privades, i l’altre de segona, reservat per a aquells joves i treballadors que no tinguin diners ni temps per estudiar.

Per descomptat, l’estat hauria de donar totes les facilitats del món a un treballador per a obtenir el títol de FP. Podria ser a través d’una FP per a adults pública i de qualitat i de beques-salari dignes que permetessin al treballador anar a les classes.

La Formació Professional està en perill. Ja avui molts companys no aconsegueixen matricular-se als cicles formatius perquè no n’hi ha prou places públiques. A més a més, a nombrosos mòduls no hi ha els mitjans materials adequats per impartir la formació.

Darrera d’aquesta situació està la privatització de l’educació pública. Per als empresaris, l’educació és un negoci a l’abast de qui tingui diners per pagar-se-la. Els capitalistes volen solucionar la crisi econòmica a costa de carregar el pes sobre les espatlles dels treballadors. En aquesta línia, el que volen és mà d’obra barata per poder sobre-explotar. Aquesta equació exclou el que els fills dels treballadors tinguin una educació pública de qualitat.

DEFENSEM UNA FP PÚBLICA DE QUALITAT!