Del 2 al 13 de desembre se celebrarà a Madrid la Cimera Mundial sobre el Clima 2019 de les Nacions Unides, més coneguda com a COP25. L’esdeveniment s’ha concretat després de la decisió del president de Xile, Sebastián Piñera, de cancel·lar aquesta cita al país llatinoamericà per la impressionant rebel·lió social que els joves i treballadors xilens estan protagonitzant als carrers contra el govern.

L’executiu del PSOE i fins i tot Díaz Ayuso i Martínez Almeida– presidenta de la Comunitat de Madrid i Alcalde de la ciutat, respectivament– han celebrat amb entusiasme acollir la cimera climàtica perquè “així es podrà demostrar al món tot allò que Espanya fa en matèria de medi ambient”. Però res més lluny de la realitat. Amb aquesta cimera, els culpables de la barbàrie ecològica, la classe dominant, empresaris i polítics, intentaran rentar-se la cara per a eludir les seves responsabilitats directes en la crisi ecològica més greu de la història del planeta.

Les cimeres ecologistes fracassen i els acords climàtics s’incompleixen sistemàticament

En aquest esdeveniment participaran els líders polítics dels 197 països membres del Pacte del Clima, a més de molts altres de diferents països de la Unió Europea. Precisament aquests governs capitalistes intenten presentar-nos els protocols mediambientals i les cimeres climàtiques com a passos endavant i com a una forma de controlar l’activitat de les empreses i multinacionals. La realitat, però, és ben diferent i en tenim nombrosos exemples.

A la Cimera de Río del 1992, i després a la de Kioto el 1997, es van establir plans per a començar a frenar l’emissió de CO2. Tot i l’aprovació d’aquesta mesura, el 2013 les esmentades emissions es van incrementar un 61% respecte al 1990. Després de la Cimera de París el 2015, que tots els mitjans de comunicació van presentar com un pas històric, el 2017 i el 2018 s’ha registrat el major increment de les emissions de CO2 de la història. A més a més, l’ONU ja ha assenyalat en un informe que menys d’una tercera part dels països que van signar l’acord de París estan en el camí de reduir les seves emissions seguint els objectius fixats.

El que hi ha darrere del fracàs de totes les trobades i conferències climàtiques que s’hi han celebrat des de fa més de tres dècades és la negativa a assenyalar l’arrel del problema de la barbàrie ecològica: el mode de producció capitalista. El problema no és que els governs, les institucions i grans empreses capitalistes no escolten la comunitat científica. Coneixen perfectament que la situació ecològica és crítica, fins i tot aquells com Donald Trump o Jair Bolsonaro que, de portes cap a fora, neguen el canvi climàtic. Coneixen la magnitud del problema, però volen que les multinacionals continuen acumulant beneficis obscens malgrat que això suposi destruir la Terra i els que vivim en ella. Aquesta és la lògica del sistema capitalista.

I per si no n’hi hagués prou, les elits econòmiques i financeres, qui dirigeix els bancs i consells d’administració de les empreses, han convertit el fenomen del canvi climàtic en una font de negoci i especulació molt rentable. Ajudes a “empreses” verdes, exportació de la contaminació a països en vies de desenvolupament (on la normativa ambiental és inexistent), “futurs climàtics” (valors especulatius amb què poder negociar en borsa) i un llarg etcètera. Així continuen omplint-se les butxaques mentre els de sempre, els joves i la classe treballadora, paguem les conseqüències d’una crisi climàtica de la que ells són responsables.

Els que defensen la possibilitat de construir un capitalisme més “just i verd” utilitzen la convocatòria de les cimeres climàtiques per a intentar descarrilar la lluita contra el canvi climàtic dels carrers cap a les institucions de la burgesia i així poder seguir aplicant les mateixes polítiques que han generat aquesta situació.

Per un ecologisme anti-capitalista. Necessitem una revolució!

La cimera climàtica de Madrid està sent utilitzada, en primer lloc, per l’Executiu del PSOE per a presentar-se com els fermes defensors de polítiques verdes. En aquesta línia han anat totes les seves declaracions sobre posar en marxa una “agenda de transició ecològica”, el seu “suport” a la vaga de la joventut del 27-S i que hagin fet de la bandera ecologista un dels seus eixos principals de la campanya electoral.

Ara, amb l’anunci del govern de coalició entre el PSOE i Unides Podem partim d’una experiència molt concreta. Durant mesos vam escoltar Pedro Sánchez prometre prendre mesures contra el canvi climàtic. Però per a fer-ho cal confrontar amb els grans poders fàctics, amb els especuladors immobiliaris responsables de la Gota Freda, amb els empresaris hotelers que destrueixen les nostres costes i amb les multinacionals que enverinen el nostre aire. Aquest és el camí que hauria de seguir el nou govern. Tan sols així podrem garantir ciutats respectuoses amb el medi ambient i una vida digna per a totes i tots nosaltres.

Des del Sindicat d’Estudiants i Esquerra Revolucionària cridem a la mobilització el proper 6 de desembre a Madrid, on en una gran manifestació denunciarem la celebració d’aquesta cimera i la seva hipocresia i la dictadura que els grans monopolis exerceixen sobre la producció mundial. Us cridem a assistir des de les diferents zones i participar en el nostre bloc anti-capitalista (a les 17h al Ritz) per a seguir defensant i impulsant un moviment ecologista de combat, anti-capitalista i revolucionari, l’única forma de frenar la barbàrie ecològica.

El capitalisme mata el planeta!