El govern Mas llança el major atac a l’educació pública en décades: retallada del 30% del pressupost dels centres, reducció de plantilles, increment de taxes universitaries i imposició de quotes per estudiar Formació Professional,...

El govern de la dreta catalana CiU ha anunciat una reducció dels pressupostos del 10%, retallant de manera especialment brusca la educació i sanitat públiques, el que suposa la major retallada social de les últimes décades.

Els pressupostos de funcionament dels instituts i escoles públiques d’aquest any 2011 suposen una retallada del 30 – 35%, que si se suma a les retallades dels últims dos anys, superen el 40% en alguns centres. Aquesta retallada posa a la majoria de centres en el llindar de la suspensió de pagaments: no es poden pagar les factures d’aigua, electricitat, telèfon, calefacció i neteja. En molts centres això significa tenir apagada la calefacció, no encendre les llums per estalviar, un manteniment i neteja deficient i no comprar material per les aules. La situació és tal que els directors dels instituts del Baix Llobregat han plantejat cancelar els comptes on es domicilien les despeses per pagar les factures conforme hi hagi diners.

El Departament d’Educació també està retallant plantilles, i per tant, augmentant la massificació a les aules i tancant aules d’acollida. Ha disminuit un 60% les places  d’oposició de professors, tot i que els previsions segueixen sent l’increment d’alumnat el curs vinent, i tampoc estan cobrint les baixes de professors i personal no docent. També han paralitzat totalment la informatització de les aules. Alhora plantegen ampliar els diners públics que reben les escoles privades, impulsant els concerts econòmics tal i com contempla la LEC.

La universitat pública tampoc es lliura. La retallada del 10% de les vuit universitats catalanes, que suposa una reducció de 140 milions d’euros, ve acompanyada d’anuncis de pujada del preu de les matrícules universitaries (quan aquest curs ja han augmentat un 30% per l’aplicació de Bolonya), un increment de les multes a repetidors, i una “reordenació del mapa de titulacions”, és a dir, una reducció de places públiques a la universitat.

Totes aquestes mesures atempten directament contra la qualitat de l’educació. El president Artur Mas i la consellera d’ensenyament Irene Rigau no paren de repetir que la prioritat és reduir el fracas escolar, però en realitat totes i cadascuna de les mesures que estan aplicant, lluny de reduir-lo, l’eixamplaran per la via de la expulsió de milers d’estudiants del sistema educatiu, convertint el fracas escolar en fracas social.

La Formació Professional també és víctima d’aquesta política reaccionaria. Milers d’estudiants s’han quedat sense plaça a la FP pública aquest curs, fet que beneficia als centres concertats i acadèmies privades que oferten cicles formatius cobrant quotes i fent un negoci de l’educació. Les retallades en educació incrementaran el número de no admesos a la FP pública. També aquest curs, els estudiants de CFGS s’han trobat aquest curs amb la imposició de la selectivitat (amb temari de batxillerat) per accedir a la universitat.

Ara el govern ha anunciat un nou i gravíssim atac: els estudiants de Formació Professional hauran de pagar taxes per estudiar, com en el cas de la Universitat. Això significa trencar definitivament amb una conquesta història de la lluita dels treballadors, la gratuitat de l’educació pública. Les cíniques campanyes publicitaries per “dignificar la FP” no serveixen de res mentre en la pràctica es degrada i privatitza.

És necessari lluitar contra totes aquestes mesures, i per això el Sindicat d’Estudiants hem convocat una Jornada de Protesta, amb vaga i manifestacions arreu de l’Estat, pel proper 30 de març. La lluita contra l’enduriment de la selectivitat iniciada el 16 de febrer, amb 5000 manifestants a Barcelona, la lluita contra les retallades en educació, i la lluita contra l’atur juvenil i per un futur digne per la joventut, és una i la mateixa lluita.

Les organitzacions sindicals, estudiantils i de pares i mares de la comunitat educativa hem iniciat de forma conjunta una campanya de denuncia de les retallades, amb la aprovació de resolucions als Consells Escolars dels centres. Aquest primer pas és necessari però clarament insuficient si es queda només en això. El Sindicat d’Estudiants fem una crida als dirigents dels sindicats de professors a plantejar un pla de mobilitzacions contundent contra les retallades, que començant amb una Vaga General de la Comunitat Educativa, es vinculi a la lluita en defensa de la sanitat pública i contra totes les retallades socials. Només amb la lluita aconseguirem aturar l’allau d’atacs i retallades que tenim al davant.

Barcelona, 4 de març de 2011