Des del Sindicat d'Estudiants volem anunciar, després de la reunió que acabem de mantenir amb el Ministeri d'Educació, el Ministeri d'Universitats i la CRUE, que ho hem aconseguit! El govern central s'ha compromès a què tots els models d'examen de les PAU estaran publicats a les CCAA abans del proper 26 d'octubre. (Consulta el compromís aquí)

Aquest resultat és un gran triomf del moviment estudiantil organitzat. Un triomf que ha estat possible gràcies a la vaga del passat divendres 11 d'octubre, en la que centenars de milers d'estudiants vam buidar les aules i desenes de milers vam omplir els carrers de tot l'Estat.

El fet que es publiquin ja les PAU, després de més d'un mes de curs esperant, ha estat gràcies a la resposta extraordinària i la lliçó de valentia i determinació de desenes de milers d'estudiants que s'han enfrontat a les mentides i la repressió per part de molts equips directius dels seus instituts per a fer vaga divendres passat.

El Sindicat d'Estudiants ho hem dit molt clar: estem frontalment en contra que existeixi la selectivitat. Si les PAU existeixen no és per a equiparar-nos a tothom. És perquè no hi ha suficients places a la Universitat Pública, i perquè s'han retallat els seus recursos any rere any! Per això s'han inventat aquests “jocs de la fam”. Perquè competim entre nosaltres per places cada vegada més minvants i que exigeixen una nota de tall cada vegada més alta.

Les retallades a la Universitat Pública van acompanyades de la privatització. Com en l'ensenyament secundari o a la Formació Professional, s'està empenyent desenes de milers d'estudiants a pagar una universitat privada i així omplir les butxaques de les grans empreses, els bancs i fons d'inversió que les controlen. Aquesta és la raó de ser de les PAU, que estudiar a la universitat sigui un privilegi de classe.

Hem assenyalat que les i els primers afectats de no tenir encara aquests models d'examen som les i els joves de barris obrers, aquells que estudiem a instituts sense mitjans ni condicions dignes, amb les ràtios pels núvols, que sofrim la falta constant de professors i que no tenim famílies que puguin gastar-se milers d'euros en acadèmies privades. Els qui no podem permetre'ns el luxe de no tenir encara els models d’examen de les PAU, perquè la nostra única opció per a poder continuar els nostres estudis universitaris és aprovar aquest examen.

Som nosaltres les que sofrim l'estrès, l'ansietat i la incertesa de no saber si arribarem o no a la nota de tall. Les afectades per la desídia que han mostrat el Ministeri d'Educació i les Conselleries educatives som les de sempre. Els fills dels rics podran pagar una dinerada per a anar a la Universitat privada sense problema!

Ho vam advertir i va quedar clar en les més de 50 mobilitzacions del passat divendres. Aquesta vaga no era només per un examen. Estem molt cabrejades per les PAU, sí, però estem fartes de TOT. I la força i capacitat d'organització que hem demostrat és molt poderosa per a seguir la batalla en defensa de l'educació pública.

Després del compromís signat avui pel Ministeri d'Educació, el Ministeri d'Universitats i la CRUE, consistent en què totes les proves estaran publicades com a tard el 26 d'octubre, no cridarem a la vaga estudiantil el 18 d'octubre. Ara bé, si es produeix un incompliment, tornarem a la lluita contundentment.

Aquesta ha estat una primera batalla guanyada. Però fa falta molt més. Volem un pla de rescat a l'educació pública i el volem ja.

Que inverteixi el 7% del PIB a l'escola pública. Que posi en marxa la construcció de centenars d’instituts i renovació dels que existeixen. Que asseguri que ni un sol euro del pressupost públic vagi a la privada, a la concertada i a la jerarquia de l'Església Catòlica. Que creï 200.000 places a l'FP pública, i que acabi amb les taxes i la seva privatització. I que garanteixi una Universitat 100% pública, gratuïta i democràtica amb places suficients per a acabar d'una vegada per sempre amb les PAU.

Enhorabona a totes les companyes i companys per fer possible aquest triomf.

Això és només el principi. No permetrem que ens robin ni el present ni el futur.

La lluita és l'únic camí!