Des que el passat 13 de març es van tancar totes les escoles, instituts i universitats, som centenars de milers els estudiants que encara no tenim cap tipus de solucions per poder afrontar aquests últims mesos del curs. El govern central i el català han mirat cap a una altra banda i no han aprovat cap mesura que ens asseguri el dret a l’estudi. Aquesta situació ha provocat que la crisi sanitària del coronavirus evolucioni cap a una crisi educativa que deixa tirats a tots els fills i filles de famílies treballadores i en una situació crítica sense els mitjans ni les solucions necessàries per continuar amb els nostres estudis.

Les retallades a la universitat pública són el problema

En els estudis superiors tant el Ministeri d’Universitats (amb Manuel Castells al capdavant, escollit per Unides Podem) com la Secretaria d’Universitats i Recerca (amb Francesc Xavier Grau, nomenat per Torra) s’han rentat les mans i ni tan sols han plantejat uns criteris i uns procediments clars per tal de poder continuar amb els ensenyaments i han deixat la presa de decisions en mans dels rectors i rectores de les universitats, que sabem que durant els últims anys mai s’han posicionat del costat dels estudiants aplicant les retallades al centres universitaris i consagrant la pujada de taxes que ha deixat fora del sistema a milers d’estudiants que no han pogut fer front als preus abusius de la universitat.

La situació actual és una conseqüència clara de la barbàrie que les retallades han suposat en l’educació a Catalunya amb la pèrdua de 251 milions d’euros destinats a la educació en aquests últims deu anys i la privatització que aquesta falta d’inversió va comportar. Aquestes privatitzacions suposen una greu despesa per a tots els estudiants que volem continuar amb els nostres estudis i per a les nostres famílies, que en situacions precàries no podem fer front als preus dels cursos i en molts casos no rebem cap beca ni cap ajuda.

El CETT no ens retorna els nostres diners: Devolució ja!

Un cas molt significatiu de la injustícia que estem patint la trobem a tots els estudis on les pràctiques representen una part important del contingut, com al CETT. L’escola privada d’Hosteleria i Turisme de Barcelona adscrita a la Universitat de Barcelona es nega a retornar tant l’import de la desorbitada matrícula com dels costos addicionals que sufraguem els estudiants; i és que per un curs paguem fins a 6.000 euros! Això és un escàndol complet! És evident que no podem continuar les matèries de forma no presencial! Però la direcció justifica que es quedin els nostres diners assegurant que es continuen impartint les matèries amb total normalitat!

La major part dels continguts d’aquests estudis es duen a terme de forma pràctica i en aquests moments els estudiants hem d’assumir tots els costos tant de material com de productes des de casa sense que ni tan sols el centre faciliti tots aquests materials a preus assequibles. Els estudiants organitzats del CETT i el Sindicat d’Estudiants ens neguem a acceptar aquesta clara vulneració dels nostres drets i exigim que es tornin tots els imports que els estudiants hem pagat corresponents al tercer trimestre sense que es presti cap servei per part del centre. Una institució pública com la Universitat de Barcelona ha de deixar de mirar cap a una altra banda i ha d’atendre les necessitats dels estudiants d’un centre adscrit com el CETT. El Govern regala milions d’euros a la universitat privada perquè després ens robin!

Des del Sindicat d’Estudiants lluitem per una educació pública, universal i de qualitat. L’organització estudiantil i la lluita als carrers és l’únic camí per fer front a les injustícies que com a estudiants de famílies treballadores ens trobem en el nostre dia a dia, i en aquests moments on la lluita massiva als carrers no és possible arran de la crisi de la Covid-19, organitzar-se en tots els centres d’estudi és fonamental!

Des del Sindicat d’Estudiants exigim:

1- Que la Presidenta del CETT, Maria Teresa Díaz Comas, faci efectiu de forma immediata el retorn les matrícules i del conjunt del cost del tercer trimestre.

2- Que el Secretari d’Universitats, Francesc Xavier Grau, i el Govern de la Generalitat, deixin de permetre el negoci dels empresaris de la universitat privada, posi fi a la privatització dels estudis d’Hosteleria i Turisme i inclogui el CETT en la xarxa de campus públics de la UB, reduint dràsticament les matrícules, posant en marxa un ampli pla de beques i assegurant les places suficients per a tots aquells i aquelles que desitgin cursar aquests estudis.

Que cap estudiant quedi enrere!

L’educació és un dret, no un negoci! Que ens tornin els nostres diners!