Fa un any del nomenament de Quim Torra com a president de la Generalitat i de la formació del nou Govern de JxCat i ERC. Lluny de la campanya propagandística, les polítiques que ha aplicat aquest no només han mantingut les retallades salvatges de CiU/CDC, sinó que han suposat un nou atac als serveis públics, sent l’educació pública una de les seves principals dianes.

En aquest curs el conseller d’Educació Josep Bargalló (ERC) ha fet una clara declaració d’intencions, incomplint acords i promeses amb la comunitat educativa i legislant a favor de l’escola concertada. La reforma exprés de l’FP dual, que ha estat aturada per la pressió de professors/es i estudiants, és un bon exemple: un ERO encobert per acomiadar a almenys un 10% del professorat (12.000 docents) i que els i les estudiants siguem mà d’obra barata i explotades pels empresaris. La situació en què ens trobem és que des del 2010 la inversió per alumne s’ha reduït 303€ i només hi ha 329 professors/es més per als nous 62.939 estudiants.

El conseller Bargalló ha beneficiat de forma descarada l’escola concertada, amb el mal anomenat “pacte contra la segregació” i lleis i reformes que suposaran un augment significatiu del seu finançament amb el nou pressupost, utilitzant la privatitzadora LEC com a base. Ha mantingut l’ofensiva contra les condicions laborals dels nostres professors i professores, que han perdut un 25% de poder adquisitiu en l’última dècada i que pateixen una precarietat cada cop més brutal, amb un 32% d’interins sense comptar el personal substitut. Ha aprofundit en l’atac a la democràcia interna dels centres, amb l’elecció a dit de cada cop més direccions. Ha renovat el finançament de més de 30 milions d’euros a 16 escoles de l’Opus Dei que segreguen per sexes. I, a més, s’ha negat a aplicar el Decret d’Escola Inclusiva i assegurar un servei d’infermeria escolar digne, començant pels estudiants amb malalties cròniques i que necessiten atenció sanitària.

Una altra de les mesures estrella del Govern és l’aprovació del “Projecte de llei de contractes de serveis per a les persones”, que a l’àmbit educatiu estableix les bases per una privatització generalitzada de serveis com les escoles bressol i els menjadors escolars. A més a més, les taxes universitàries són les més cares de tot l’Estat i han augmentat un 93% en els últims 10 anys, expulsant a milers de fills i filles de famílies treballadores.

En aquest curs 2018-2019 el Sindicat d’Estudiants hem estat a primera línia de la lluita en defensa de l’educació pública, amb exitoses vagues generals estudiantils i multitudinàries manifestacions, braç a braç amb les nostres professores i professors. Durant aquest any amb Josep Bargalló al capdavant de la conselleria d’Educació hem deixat clar que la República catalana que defensem la majoria té l’educació pública, de qualitat i gratuïta i que, a més, no ens valen excuses: sí que hi ha diners per revertir les retallades! Des del Sindicat d’Estudiants exigim la dimissió immediata del conseller Bargalló. Prou afavorir la concertada, la jerarquia de l’Església Catòlica i els empresaris que volen fer negoci del dret a l’educació! Seguirem als carrers fins aconseguir totes les nostres reivindicacions!

Per una educació pública, democràtica i de qualitat!