(Entrevista publicada a Madrid2noticias)

Tohil Delgado, secretari general del Sindicat d'Estudiants, assegura que la jornada d'aquest dimarts i les mobilitzacions de la comunitat educativa són "de caràcter històric"

El Sindicat d'Estudiants s'ha sumat, a partir de juny, a les mobilitzacions que el món educatiu està protagonitzant en diverses comunitats espanyoles, i amb major intensitat a Madrid, en contra de les retallades en l'ensenyament públic. Durant la manifestació d'aquest dimarts, una de les cites fonamentals dels tres dies de vaga convocats en la Comunitat de Madrid, Tohil Delgado, secretari general d'aquest sindicat que conta sobretot amb una base d'estudiants de quart de l'ESO, batxillerat i cursos de formació professional, ha explicat a Madrid2notícias les raons de la mobilització estudiantil. Aquest sindicat ha convocat una vaga per al 6 d'octubre, que servirà, assegura, per a subratllar la necessitat d'una resposta al "atac" contra el sector educatiu que s'està portant a terme en tot el país.

Madrid2Noticias: Parleu llavors d'un atac estès, que no es limita a la Comunitat de Madrid?

Tohil Delgado: La nostra opinió no respon només a una Comunitat, sinó que parlem d'un atac planejat i planificat, i per tant cal respondre de la mateixa manera. És necessari donar respostes comunitat per comunitat, però creiem que seria més útil unificar totes les lluites per l'educació a nivell estatal. Cal recordar que els atacs a l'educació pública són generalitzats: a Castella-la Manxa hi ha hagut anuncis de fins a 4.500 acomiadaments en l'educació pública, a Galícia mil ja estan previstos i el mateix a Navarra.

M2N: Creus que hagi una planificació darrere de les retallades, més enllà de l'estalvi del que es parla?

TD: Sí, volen arribar a una degradació de l'escola pública i portar a terme la major retallada des de la caiguda de la dictadura. Regressar a un model en el qual solament qui pugui pagar-lo pot oferir als seus fills una educació de qualitat. La resta tindran una formació pública escassíssima, en la qual els únics lloc de treball als quals podran optar siguin els quals donin una pitjor perspectiva de futur. Per això és més fort que mai la proposta d'una vaga general per al 6 d'octubre. Serà una primera presa de contacte, en la qual cridem el professorat a participar.

M2N: Més enllà del sindicat, com veus que el món estudiantil estigui percebent les retallades?

TD: Crec que els estudiants estan demostrant un alt nivell de maduresa, de responsabilitat i de consciència. Per això es veu en totes les concentracions, ja siguin de barri, ja siguin centralitzades, en els tancaments, en la difusió, que els estudiants estan jugant un paper de primera línia, al mateix nivell del professorat. En la manifestació d'avui es demostra que tota la comunitat educativa està junta contra les retallades i que les mentides de la Comunitat de Madrid no han tingut altre efecte que el d'indignar més a la gent, fer que hagi una sortida al carrer encara més massiva.

M2N: En aquesta sortida massiva, més enllà de la protesta en si, creus que hi ha hagut 'efecte 15M'?

TD: Per descomptat, el 15M ha sacsejat tota la societat de dalt a baix. És cert que la joventut de secundària no havia participat abans de la forma que ho està fent ara. És evident que el que ha succeït en els últims mesos ha deixat un fort impacte i una forta petjada en la consciència de centenars de milers de joves d'entre 14 i 18 anys, que estan sortint com "els seus germans majors" i estan demostrant que ells també estan indignats, i ho estan contra les mesures privatitzadores en l'educació pública.

M2N: Quines propostes fan els estudiants, quines alternatives concretes oferixen a la necessitat d'estalvi de la qual parla la Comunitat?

TD: Una manera amb la qual podrien estalviar-se els famosos 80 milions d'euros és llevar les exempcions fiscals a l'escola privada i a la privada concertada, que es xifra per a aquest any de 90 milions d'euros. Amb això es podria readmetre als 3.000 professors acomiadats i li sobraria per a seguir estalviant. O l'última campanya de renovació de contenidors en la via pública: s'han gastat 70 milions d'euros. Si no hagués hagut mesures com aquesta, totalment cosmètiques, que no reflecteixen cap necessitat, evidentment la Comunitat ja tindria els 80 milions d'euros que diu voler estalviar amb les retallades en educació.

M2N: Com valores la mobilització d'aquest dimarts?

TD: La jornada és de caràcter històric. Més del 80% dels professors ha secundat la vaga, els estudiants de secundària han sortit al carrer amb una força que feia molt temps que no es veia. I aquest és solament el primer pas, el 'dia u'. Encara que el Govern d'Esperanza Aguirre vagi a mantenir la seva posició, que això no els afecta, on va a haver una gran responsabilitat és en les adreces de CCOO i UGT, perquè han de continuar endurint la vaga. Si encara així Esperanza Aguirre no dóna el seu braç a torçar, han de cridar a una vaga general no solament de la comunitat educativa, sinó del conjunt de la Comunitat de Madrid en defensa de l'educació pública.