Ahir Dissabte 4 de Març més de 50 activistes estudiantils de les quatre províncies catalanes vam reunir-nos per a celebrar el Congrés del Sindicat d’Estudiants de Catalunya.

Representants de districtes de la ciutat de Barcelona (Gràcia, 9Barris, Sant Andreu, Horta...), de Sabadell, Montcada, Terrassa, Hospitalet, Gavà, Badalona, Tarragona, Reus, Sils i Lleida, vam debatre sobre la situació educativa i social actual i com participar activament en aquestes. El Congrés es va dividir en dues parts: la jornada del moviment estudiantil i la jornada del moviment obrer.

En la jornada del moviment estudiantil vam ressaltar la importància de sortir als carrers en la vaga educativa del proper 9 de Març i impulsar les aturades i les manifestacions del 8 de Març contra l’opressió masclista. Vam votar diferents resolucions en defensa dels refugiats assenyalant la falta de voluntat d’acollir del PP i de Convergència (ara PDeCAT), de l’expropiació de les elèctriques per a acabar amb el drama de la pobresa energètica i del nostre compromís amb el dret a decidir vinculat a la lluita contra les retallades tant del govern del PP com de la Generalitat.

També vam votar la creació de la plataforma feminista del Sindicat d’Estudiants “Lliures i Combatives”, com una manera d’impulsar la lluita contra l’opressió masclista a instituts i a universitats, enfocant-la a combatre les desigualtats i les opressions de tot tipus que perpetua el sistema capitalista. Vam acabar la jornada escollint un equip de coordinació del SE de les diferents zones i la nostra portaveu a Catalunya.

Durant la jornada de la tarda vam deixar clara la vinculació del SE amb la classe treballadora: la lluita en defensa d’uns drets laborals dignes i contra els acomiadaments i repressió dels empresaris és la mateixa que la lluita en defensa de l’educació pública. Vam comptar amb la presència de representants del col•lectiu en lluita dels estibadors, que ens van explicar les seves reivindicacions i van assenyalar la importància de la contundència i la unitat en la mobilització. A més, van participar les portaveus de les Kellys, que van il·lustrar les penoses condicions de treball a la qual es veuen sotmeses per part dels empresaris de la hostaleria i com han decidit organitzar-se de cara a lluitar per unes condicions de vida dignes.

Felipe Moreno, protaveu de la Querella Argentina contra els crims del franquisme (a la qual el SE estem adscrits), va contar la impunitat que els torturadors franquistes van obtenir gràcies a la Llei d’Amnistia del 1977, la falta de solucions de la Llei de Memòria Històrica del PSOE i l’absència de voluntat dels governs del PP i de la Generalitat per a ajudar a reparar el dolor de milers de famílies afectades per la dictadura franquista que tant va beneficiar als empresaris. Juanjo Álvarez, de la Plataforma Pedro Álvarez, va explicar l’assassinat del seu fill a mans d’un policia i les traves constants dels diferents governs per a esclarir els fets i jutjar al policia que va cometre aquella atrocitat.

En aquesta jornada també van participar treballadors d’Esquerra Revolucionària, defensant un sindicalisme democràtic i combatiu per tal de unificar les diferents lluites i combatre els intents dels capitalistes d’eliminar conquestes històriques del moviment obrer. Un company de GuanyemCCOO va explicar les brutals condicions laborals que pateixen els treballadors i treballadores de la ONCE que, més enllà de la obra caritativa que ens venen el govern i els mitjans de comunicació al seu servei, paga salaris de misèria i duu a terme una explotació despietada contra els treballadors i treballadores amb discapacitats. A més, assistiren les companyes de les Women’s March de Barcelona explicant com la victòria electoral de Donald Trump les ha animat per a organitzar-se i mobilitzar-se.

Després d’aquest congrés els companys i companyes del Sindicat d’Estudiants ho tenim més clar que mai: l’organització i la lluita als carrers són la clau per a frenar les retallades educatives i els atacs a la resta de serveis socials, per a defensar els drets laborals, per a expulsar els franquistes incrustats en l’aparell de l’Estat i per a avançar cap a una societat sense cap tipus d’opressió de classe, gènere, origen o condició sexual.

Uneix-te al Sindicat d'Estudiants! La lluita és l'únic camí!

Tots i totes a les mobilitzacions del 8 de Març contra la violència masclista!
Ens volem vives, lliures i combatives!

Tothom a les manifestacions de la vaga educativa del 9 de Març!

Obrers i estudiants, units i endavant!

Galeria d'imatges del Congrés del Sindicat d'Estudiants de Catalunya 2017